dinsdag 23 oktober 2012

Lifestyle || Bikram Yoga

Bron
Als mij wordt gevraagd wat voor sport ik doe, nemen de mensen vaak geen genoegen met mijn antwoord 'Bikram Yoga'. Na inmiddels een jaar ben ik wel gewend aan het vragenvuur wat daarna volgt: 'Bikram Yoga? Wat is dat? Yoga in een verwarmde ruimte dus? Dan ben je vast heel lenig, of niet?'

Ik vertel dan meestal in het kort wat Bikram Yoga inhoudt: 'Het is yoga in een ruimte waar de temperatuur rond de 40 graden is. De houdingen die je doet, kunnen fysiek best pittig zijn, maar door de warmte gaan ze ook beter.'

Daarna krijg ik vaak het volgende te horen: 'Ik weet niet of het iets voor mij zou zijn dat zweverige gedoe. Ik heb ooit eens een les yoga gedaan en heb toen de hele les de slappe lach gehad. Ik ben trouwens ook totaal niet lenig!'
Ook mijn vriendinnen reageerden zo. Maar ik bleef de yoga doen en ze raakten toch wel nieuwsgierig. Een aantal hebben inmiddels zelfs 1 of 2 lessen mee gedaan. Het leek me leuk om jullie ook wat meer over Bikram Yoga te vertellen. Bikram Yoga wordt steeds meer populair, maar is nog lang niet bij iedereen bekend. Tijd voor een korte introductie!

Wat is Bikram Yoga?
Een les Bikram Yoga duurt 90 minuten bestaat uit het uitvoeren van 26 houdingen in een verwarmde ruimte. De houdingen zijn elke les hetzelfde waardoor je jezelf steeds zult verbeteren. Elke Bikram Yoga les is voor zowel beginners als gevorderden, en voor alle condities en leeftijfen. Iedereen voert de houdingen uit naar eigen kunnen. In de ruimte is de temperatuur zo'n 40 graden waardoor je op een veilige manier je spieren kan gebruiken. Het zal je lichaam helpen de houdingen steeds beter uit te kunnen voeren. Bij 40 graden denk ik meteen aan een zweterige zonvakantie - en inderdaad - na het doen van alleen de eerste twee ademhalingsoefeningen druipt het zweet al van je voorhoofd. Het gevolg: bye bye gifstoffen en hello zacht babyhuidje! Het filmpje hieronder komt uit Londen, maar geeft een goede indruk van een les zoals ik die ben gewend in Utrecht.


'Is Bikram Yoga zweverig?'
Bikram Yoga is naar mijn mening helemaal niet zo zweverig als veel mensen denken. Zoals je in het filmpje kon zien, is een les Bikram Yoga echt een flinke work-out. Voor en na de les is er de ruimte om te mediteren, maar dit is niet verplicht. Als ik naar Bikram Yoga ga, zijn mijn gedachten alleen bij de les. Het voelt heel fijn om even weg te zijn van bijvoorbeeld de stress die school soms met zich meegeeft. Het jezelf concentreren op de houdingen en het rustig blijven ademhalen is denk ik al mediteren op zich.

'Moet je lenig zijn voor Bikram Yoga?'
Nee! Je kunt door Bikram Yoga wél heel lenig worden. Zoals ik al zei krijgen beginners en gevorderden samen les. Je verbeterd jezelf op je eigen tempo. Hoe vaker je komt, hoe beter de houdingen je af zullen gaan en hoe leniger je wordt. Er is niemand die je raar aankijkt als je benen nog niet zo ver gestrekt zijn als die van de persoon die voor je staat en al een aantal kaar Bikram Yoga doet. Iedereen heeft zijn eigen doelen en is heel erg op zichzelf gefocussed om die doelen te bereiken. Bikram Choudhury heeft Bikram Yoga bedacht en hij zei de volgende wijze woorden:

''It's never too late, it's never too bad,
you're never too old, you're never too sick,
to start from scratch once again,
to be born once again.'' 


Mijn eigen ervaring
Vorig jaar nam m'n zus Hilde me mee voor mijn eerste les. Ik moest heel erg wennen aan de warmte en heb ook de halve les op mijn yoga-matje gezeten. Wel vond ik de houdingen er prachtig uitzien en voelde ik me na de les heel chill. Mijn tweede les ging al een stuk beter en ik ben sindsdien steeds vaker met mijn zus mee gegaan. In de loop van de tijd hoefde ik niet meer te zitten en de houdingen gingen met de les beter. De laatste paar maanden ben ik vaker gaan oefenen, gemiddeld zo'n drie keer in de week. Nu ik vaker kom merk ik nog sneller vooruitgang.

Waarom Bikram Yoga voor mij?
1. 
Ik voel me een stuk zelfverzekerd en fitter nu ik regelmatig Bikram Yoga doe.
2. Ik heb weinig tot geen last meer van mijn knieën. Vroeger voelde ik m'n knieën al als ik even hurkte om iets op te rapen. Bij hardlopen kreeg ik ook snel last van zeurderige knieën  Ik kon bijvoorbeeld ook altijd maar kort in de kleermakerszit zitten, terwijl ik dit nu met gemak een tijd volhoud.
3. Ik ben de laatste paar maanden 8 kilo afgevallen met behulp van Bikram Yoga. Natuurlijk heb ik ernaast ook op m'n voeding gelet, maar een sport beoefenen die je leuk vindt, helpt natuurlijk ook.
4. Ik vind het leuk om te zien dat ik elke les weer een beetje beter word. Tijdens de les krijg je fijne opbouwende feedback van de leraar, maar ook vaak complimentjes. Als dat gebeurt, voel ik me echt fantastisch! Dat werkt heel motiverend.
5. En last but not least: Ik slaap als een baby na de les.

Ik doe Bikram Yoga in Utrecht en over deze locatie ben ik heel erg tevreden. De leraren zijn leuk, kennen alle studenten bij naam en geven op een fijne manier feedback. In Nederland zijn ook studio's in een aantal andere grote steden, Als je geïnteresseerd bent, maar niet dichtbij Utrecht woont, wees niet te snel getreurd. Naast in Utrecht zitten er in een aantal andere grote steden ook Bikram Yoga studio's dus wie weet zit er ook eentje bij jou in de buurt!

Dit is de studio in Utrecht. (Bron)

Een paar houdingen. (Bron) De middelste staande houding vind ik zo mooi om te zien en ook het leukst om te doen! Deze heet standing bow pulling pose.

En om het artikel af te sluiten mijn nieuwe yoga-outfitje op m'n vrolijke oranje mat! Goede spullen maken het natuurlijk nog een stukje leuker om te gaan haha ;)

Doen jullie ook aan sport? En kenden jullie Bikram Yoga al?



14 opmerkingen:

  1. Leuk outfitje voor yoga! Ik heb er wel eens eerder over gelezen, lijkt mij wel tof om een keer een les mee te mogen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt goed, ik zou eigenlijk ook aan yoga moeten doen omdat het een goede sport schijnt te zijn voor mijn nek. (Ik heb al meer dan 2 jaar last van een pijnlijke en vastzittende nek) Maar ik weet niet, er is iets wat me tegen houd..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah zo'n nek lijkt me niet fijn! Yoga zou er inderdaad goed voor kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat je precies tegenhoudt. Ik vond het bijvoorbeeld zelf erg fijn om de eerste paar keer met mijn zus samen te gaan! :)

      Verwijderen
  3. Kende het nog niet! Of nouja .. niet echt zo informatief zeg maar. Ik heb wel een keer gewoon yoga gedaan , maar da's niks voor mij. Laat mij maar lekker zumba'en ofzo :')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zumba wil ik ook nog steeds een keer proberen. Lijkt me wel een beetje spannend hoor, al die losse dansmoves met je heupen haha!

      Verwijderen
  4. Klinkt wel leuk, maar niks voor mij, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi en goed artikel Dafje! XH

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit nu een jaar in een klein dorpje in Amerika, dus hier heb ik helaas niet de optie om Bikram yoga te beoefenen, maar als ik in Utrecht ga studeren volgend jaar, wil ik het zeker gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je het wil proberen als je terug bent!

      Verwijderen
  7. fijn artikel en interessant onderwerp!
    waar zijn je sportkleren van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kleren komen van http://www.yogastuff.nl/ Yogastuff verkoopt af en toe kleding in de Bikram studio in Utrecht, dus daar heb ik ze gekocht. Maar op de website kun je ook bestellen :)

      Verwijderen
  8. Leuk en handig artikel.
    Veel plezier met yoga!xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik had hier nog nooit van gehoord, het klinkt heel interessant! Ik hou helemaal niet van sport, maar dit lijkt me wel wat. Heb het even opgezocht in Amsterdam, vind het alleen best prijzig...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben al heel lang heel erg benieuwd naar Bikram Yoga. Door je artikel ben ik nog enthousiaster. Misschien toch eens een proeflesje doen..

    BeantwoordenVerwijderen