vrijdag 21 september 2012

DIY || Kringloop kleding customizen

Afgelopen zaterdag ben ik goed geslaagd bij de kringloopwinkel! De drie kledingstukken die je hierboven ziet, heb ik daar gekocht. Zoals ik wel eens vaker heb geschreven, vind ik het leuk om voor zo min mogelijk geld te slagen voor leuke kleding. En waar kan dat beter dan in de kringloopwinkel? Ik vind het heerlijk om alle kledingrekken af te gaan en tussen een hoop (afschuwelijk) lelijke kleren het perfecte shirtje te vinden! En als ik dat shirtje dan mee mag nemen voor 2 euro ben ik helemaal gelukkig! Soms zie ik een leuk kledingstuk, maar is het óf iets te groot óf ik vind bijvoorbeeld dat de mouwen wat strakker zouden moeten. Als het niet een al te moeilijk klusje is, neem ik het gewoon mee naar huis en ga ik bij mijn ouders achter de naaimachine zitten. Het leek me wel leuk om te laten zien hoe deze drie kledingstukken eruit zagen toen ik ze kocht in de winkel en hoe ze er nu uitzien na wat kleine aanpassingen.
Dit groene vest zag er zo lekker warm uit! Voor 4,50 euro wilde ik hem wel meenemen. Hij was alleen veel te groot en er zat een heel lelijk soort van sailor-logo op. Ik had in de winkel al even gekeken en dat logo zou ik er gemakkelijk af kunnen 'tornen' want het was met losse steken vastgemaakt. Eerst heb ik het vest dus ontdaan van het lelijke logo. Daarna heb ik het vest aan beide zijkanten ingenomen en ook de mouwen heb ik een stuk smaller gemaakt. Het innemen is een kwestie van het vest aandoen en kijken hoeveel centimeter er ongeveer af zou mogen. Dan keer je het vest binnenstebuiten, legt het recht neer, speld het af en gaat er met de naaimachine overheen. Toen het vest me wat beter paste, vond ik hem nog wat saai. Toen heb ik er 5 verschillende goudkleurige knopen aan vast gemaakt. Mijn moeder heeft thuis een heleboel knopen liggen dus daar heb ik 5 mooie van uit kunnen kiezen. Knoopsgaten maken kan heel makkelijk met een bepaalde stand op de naaimachine. Dit was mijn eerste keer dus het ging niet meteen goed. Op de stof die ik over had van het innemen, heb ik een paar knoopsgaten geoefend totdat ik het door had. Vanaf toen zaten de 5 gaten er zo in! De knopen heb ik er gewoon met de hand aan vast gezet.
Ik vond de print van dit paarse shirt zo vet. Ik ben nog nooit in San Francisco geweest haha, maar als ik er heen ga, zal ik dit shirt aandoen! De felle kleurtjes trokken mijn aandacht en voor 1,25 euro kon ik hem niet laten liggen. Ik heb de hals wat wijder gemaakt en heb toen geprobeerd om de hals netjes om te zoomen zodat hij niet zou gaan rafelen. Hij bobbelt een klein beetje op de foto, maar als ik hem aan heb valt dat wel mee, omdat hij een beetje off-shoulder hangt. De mouwen heb ik omgeslagen. Dit shirt lijkt een beetje op het skull shirt dat jullie in mijn vorige post hebben kunnen zien.
Bij dit shirt ben ik wederom voor de print gevallen. Ook de felle rode kleur vond ik vet. Dit shirt kostte ook maar 1,25 euro. Ik heb dit shirt aan de zijkanten een stuk ingenomen zodat hij mooi aansluit. De mouwen heb ik eraf gehaald en het randje netjes omgezoomd. De kraag heb ik bij dit shirt express laten zitten. Hij is dus hoogesloten, maar je ziet net wat meer schouder dan normaal. Dat vond ik wel een gaaf effect hebben.
Voor precies 7 euro kan ik deze drie kledingstukken aan mijn kast toevoegen! Ik heb er wel even voor achter de naaimachine moeten zitten, maar dat vind ik leuk om te doen. Als je goed kijkt naar de foto's hierboven kun je genoeg schoonheidsfoutjes vinden, maar als ik de kleren eenmaal aan heb, ziet niemand daar meer wat van. Ik ben dus geen expert achter de naaimachine, maar ik merk wel dat ik steeds beter word bij elk nieuw projectje waar ik aan begin. De kleren zullen jullie binnenkort in outfitfoto's terug zien!

Ik ben benieuwd of jullie dit soort artikels leuk vinden. Is dit helder of zouden jullie graag willen weten hoe ik het vermaken van een kledingstuk dan precies doe? Laat het me weten in de comments!

Kopen jullie wel eens kleding bij de kringloopwinkel? En customizen jullie ook wel eens kleren?

11 opmerkingen:

  1. love your blog! It's so nice!!! I follow you!
    Pass to my blog and if it likes you follow me too, I will be so glad :D
    kisses
    http://francescagiusti.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Ik vind het echt super gaaf! Ik zou mijn kleren ook best willen 'pimpen' want ik heb twee jaar terug een naaimachine gekocht. Helaas lukt het niet zo best & ben ik niet verder gekomen dan kussenslopen hehe, maar ja ook weinig tijd ingestoken. Ik zou het dus erg leuk vinden als je een artikel zou doen over het vermaken van kleding.
    Wat kringloopwinkel betreft, ik ben er wel eens geweest maar nog nooit wat gekocht. Niet omdat ik het vies zou vinden ofzo maar ben nog nooit echt iets leuks tegen gekomen. Bij ons hier in Zwolle hebben ze heel veen van die oubollige kledingstukken :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In sommige kringloopwinkels slaag ik ook niet zo snel. Eentje in Utrecht vind ik bijvoorbeeld aan de prijzige kant voor wat ze verkopen (Ik ben er toevallig wel een keer geslaag voor een wit spijkershortje en het leuke was: toen ik thuis kwam, vond ik in de broekzak een briefje van 50 Antilliaanse dollars! Die heb ik toen nog om kunnen wisselen voor zo'n 20 euro geloof ik!). In het dorpje van mijn ouders zitten 2 kringloopwinkels en daar hebben ze ook heel veel oubolligs, maar ik vind er bijna altijd wel wat leuks tussen. De prijzen daar zijn ook een stuk lager dus dat zal ook wel meespelen.
      Omdat de kleding zo goedkoop is, vind ik het ook nooit zo eng om er in te knippen en dingen te veranderen. Ik denk dat je van door het gewoon te doen uiteindelijk het snelst leert. Kussenslopen zijn misschien ook een beetje saai haha ;) Misschien is het een idee dat ik de volgende keer 1 of 2 kledingstukken neem en daarvan uitleg wat ik verander en hoe ik dat precies doe. Bedankt voor je leuke reactie! :)

      Verwijderen
  3. wat een leuke post zeg! voor de tops zijn leuk:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk daffie! Wat zijn die knopen een goed idee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit vind ik echt heel leuk gedaan! Wauw, heel mooi wat je er van gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! Ik moet ook maar weer eens naar de kringloopwinkel haha..
    Wil je misschien ook een kijkje nemen op mijn blog? En een reactie achterlaten zou super zijn! :)

    www.urbanpeoplefm.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi! Welke naaimachine gebruik je on dit te doen? Ik ben op zoek naar een nieuwe maar er is zoveel keus! Werkt die naaimachine handig?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb eigenlijk geen idee! Ik gebruik de naaimachine van mijn moeder en ik geloof dat hij al heel oud is. Ik denk dat ze je in een speciale winkel hiervoor beter kunnen adviseren!

    BeantwoordenVerwijderen